مقالات و مطالب علمی و فلسفی

فاطمه صادقی

 

1)یک جهان مبتدی بروحی واگاهی برتر –ذاتاً مهیای تبیین عقلانی است.
2)یک جهان بینی مبتنی بروحی اگاهی برتر – مبتنی بر تعبد وپذیرش درونی مکلف است.
3)یک جهان هم افق وسازگاربا معرفت فلسفی – ذاتاً مهیای تبیین عقلانی است.
4)یک جهان شناسی هم افق وسازگار با معرفت فلسفی- مبتنی برتعبدوپذیرش درونی مکلف است.
2-ازدقت دربیت ((جمال یارنداردنقاب وپرده ولی /غباررهبنشان تا نظرتوانی کرد))کدام مفهوم مستفادمی گردد؟
1)لازمه ی صیانت ازفطرت اول تقیدبه تعقل وعقل معاش است. 2)طلب فلسفه در گرو عبور از فطرت اول به فطرت به فطرت ثانی است.
3)فطرت اول بیدارنگه داشتن حالت جستو جو گری در انسان است. 4) فطرت ثانی خروج ازحد ومرز فطرت اول و زیر پانهادن ان است.
3-در فرمایش امام علی (ع)درخطبه اول نهج البلاغه نفی صفات زاید برذات باری تعالی به چه عنوانی یاد شده است؟
1)آغاز ایمان        2)آغاز دین       3)کمال معرفت      4)کمال اخلاص
4-چه گروهی استنباطشان این بود که باید درعمق مساعل مابعد الطبیعی وارد شد و تجزیه وتحلیل کرد؟
1)اخبار یون                     2)اهل حدیث                      3)حنبله                  4)معتزله
5-مطابق نقل صدرالمتالهین از ارسطوطلب فلسفه در گرو کدام مورد است؟
1)حیرت دربرابر نفس ادمی    2)حیرت در برابرهستی    3)عبورازفطرت اول به فطرت ثانی 4)عبور از احساس به عقل
6-مطابق نظر افلاطون اغاز سیر فلسفی انسان چه گونه است ؟
1)حیرت در برابرهستی   2)حیرت در برابر روح     3)تامل در خود انسان     4)تفکر در ماوراءالطبیعه
7-موضوع فلسفه را کدام مورد تشکیل می دهد ومعنای ان چیست؟
1)ما بعدالطبیعه- هستی شناسی بطور مطلق                 2)ما بعد الطبیعه- مرتبه ای از هستی به نحو مطلق
3) ماوراءالطبیعه- هستی شناسی بطور مطلق           4) ماوراءالطبیعه- مرتبه ای از هستی به نحو مطلق
8-مطابق فرمایش امام علی (ع)در خطبه ی اول نهج البلاغه کمال توحید کدام است؟
1)نفی صفات زاید او   2)شناخت پروردگار عالم   3)ایمان به ذات پروردگار 4)اخلاص به ساحت مقدس او
9-مرتبه ای از هستی وعلم به هستی درحالت کلی به ترتیب معنای کدام مورد است؟
1) ما بعدالطبیعه- ماوراءالطبیعه     2) ماوراءالطبیعه- ما بعدالطبیعه
3) ما بعدالطبیعه-متافیزیک     4)متافیزیک-ترانس فیزیک
10-راه ابطال ونقض قانون های فلسفی کدام است؟
1)ازمون      2)برهان      3)تجربه      4)فرضیه
11-کاوش های فیلسوف با کدام محک بر مسند پیروزی می نشیند؟
1)ازمون و تجربه   2)استقراء و تمثیل   3)عقل و برهان   4)کشف و شهود
12-جمله ی((در اخرالزمان گروه های ژرف اندیش خواهند امد ))منسوب به کدام امام است؟
1)امام باقر(ع) 2)امام رضا(ع) 3)امام سجاد(ع) 4)امام صادق(ع)
13-کدام گروه با حجیت عقل مخالف بودند؟
1)اهل حدیث     2)اهل سنت     3)معتزله     4)مشائیون
14-فیلسوف در مطالعات خود چه گونه عمل می کند؟
1)بررسی چهره ای از چهره های یک موجود 2)توسل به براهین عقلی
3)خواص و عوارض نوع معینی را بررسی می کند. 4)مراحل مشاهده فرضیه وازمون را طی می کند.
15-کدام دانش از وجود بدون هیچ قید وشرط سخن می گوید؟
1)فلسفه ی اولی   2)فلسفه ی سفلی    3)فلسفه ی وسطی   4)عرفان
16-کدام یک اساسی ترین مفهوم ومدار همه ی بحث های مابعد الطبیعه است؟
1)حرکت     2)وجود     3)جوهر     4)انسان
17-عبارت ((هوالاول والاخر والظاهر و الباطن وهو بکل شی ء علیم )) مربوط به کدام سوره است؟
1)حدید      2)بقره      3)توحید      4)حجر
18-کدام گروه بحث وتعمق در مسائل ما وراء الطبیعی را توصیه می نمودند؟
1)اشاعره     2)معتزله     3)حنابله     4)پیروان مالک بن انس
19-قلمرو اصلی کدام دانش پهنه ی بی پایان هستی است؟
1)منطق     2)فلسفه     3)عرفان     4)کلام
20-کدام گروه ازپیشروان جبهه ی نفی تعطیل بودند؟
1)معتزله 2)اهل حدیث 3)اشراقیون 4)مشائیون
21-کدام جبهه بحث عقلی را در مباحث ما بعد الطبیعه ی دین جایز می دانستند؟
1)اشاعره 2)اهل حدیث 3)معتزله 4)حنابله
22-ایات اول کدام سوره عالیترین مرتبه ی توحید ومعرفت است؟
1)حدید     2)حجر     3)بقره     4)فصلت
23-...............از یک سلسله مباحث در مورد مطلق وجود سخن می گوید؟
1)ما بعد اطبیعه    2)شناخت شناسی    3)منطق نظری    4)منطق عملی
24-هدف فلسفه کدام است؟
1)بیان روابط ووظایف انسان با خدا    2)معرفت الله    3)وصول به حقیقت    4)معرفت نظام هستی
25-کدام جریان فکری رجوع به قران عقل رابدعت دانسته وتعبد را در مقابل تعقل قرار دادند؟
1)اشراقیون    2)اهل حدیث و اخباریین    3)معتزله    4)فلاسفه ی مشاء
26-کدام یک از تقسیمات زیر مربوط به ((موجود بماهو موجود))نیست؟
1)انقسام به حادث و قدیم 2)انقسام به بزرگ و کوچک 3)انقسام به واحد وکثیر 4)انقسام به واجب وممکن
27-فلسفه دانشی است که هر موجودی را ازان جهت که..............
1)انسان را می سازد مورد توجه قرار می دهد.                  2)موجود است مطالعه می کند                 
3)فکررابر می انگیزد به مطالعه ی ان توصیه می شود.     4)دنیا را دنیای دیگر می سازد مطاله می شود
28-ازدقت دراین عبارت علی (ع) که می فرماید: ((موجودات کاملی هستند عاری از ماده و قوه زیرا جملگی مجردند وفعلیت تمام دارند ودرنهایت کمال ممکن اند ذات باری بر ان ها تجلی کرد نورانی شدند وفیوضایتش را بر ان ها افاضه نموده و به کمال ممکن رسیدند و درنتیجه نمونه ی بارز خلقت و واسطه ی فیض افرینش شدند )) به کدام مورد متوجه می شویم؟
1)اندیشه ی اسلامی اکنده از اصطلاحات فلسفی.            2)جهان افرینش تجلی گاه ذات باری تعالی است.
3)فرشتگان موجودات بالفعل محض و واسطه ی فیض اند 4) جهان افرینش میدان بروز قوه ی نهفته در ممکنات است.
29- ستون فقرات فلسفه ی اسلامی چیست واستفاده از بیان فلاسفه در تفسیر دیدگاه های اسلامی زاییده ی چه بود؟
1)تعغل و تفکر- ارتباط با حاکمان یونان                     2) تعغل و تفکر- فلسفی بودن اندیشه ی اسلامی
3)کتاب و سنت - ارتباط با حکمای یونان                   4) کتاب وسنت- فلسفی بودن اندیشه ی اسلامی
30-ان دسته از دین مداران که موضع گیری فکری انان به نفی و تعطیل مسائل فلسفی انجامید که بودند وچه کسانی به مخالفت با انان قیام کردند؟
1)اهل حدیث – شیعه      2)اهل حدیث – معتزله    3)معتزله – اهل حدیث    4)معتزله – اشاعره
31-طرح مباحث وجودشناسی درمعارف الهی ...................
1)به دگرگونی ماهیت ان مباحث نمی انجامد
2) به دگرگونی ماهیت ان مباحث می انجامد
3)به تعطیل اندیشه ی بشر در خوض و غور در آن مسایل نمی انجامد
4) به تعطیل اندیشه ی بشر در خوض و غور در آن مسایل می انجامد
32-کدام مورد معرف قلمرو ما بعدالطبیعه است؟
1)آن جا که قلاب سوال وپرسش ذهن انسان را به خود مشغول دارد، مابعد الطبیعه هم حضور دارد.
2)آن جا که پاسخ گویی به (چیستی) پیش اید ما بعد اطبیعه حضور خود را اعلام می دارد.
3)قلمرو مابعدالطبیعه، تعقل وتفکر است وباابزار تعقل به پاسخ گویی مشکلات می پردازد.
4)قلمروما بعدالطبیعه، مجموع هستی است وهر جا( موجودی)حضور داشته باشدحاضر است.
33-تفکر که همان فطرت ..............انسان است او را به جست وجو گری پرسش از ................وا می دارد
1)اول-حقیقت وجود   2)اول-ماهیت اشیاء    3)ثانی-ماهیت اشیاء    4)ثانی-حقیقت وجود
34-کاربرد عبارت ((الکیفیۀمجهولۀ والسوال بدعۀ)) ازسوی...............مطرح شد که روش پیشوایان دین ............ ان بود.
1)اهل حدیث – عین     2)اهل حدیث – عکس     3)فلاسفه و متفکران – عکس       4) فلاسفه و متفکران – عین
35-با توجه به دو بیت زیر ،کدام مورد صحیح است.
((تو کز سرای طبیعت نمی روی بیرون       کجا به سوی طرقت گذر توانی کرد
جمال یار ندارد نقاب و پرده ولی           غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد ))
1)مفهوم مشکک و متواطی با ورود به طریقت و رهایی از طبیعت دریافت می شود.
2)حمد بی حد را سزد ذاتی که بی همتاسی – واحد یکتا ستی هم خالق اشیاستی .
3)به اعتقاد ارسطو ،طلب فلسفه درگرو عبور از فطرت اول به فطرت ثانی است.
4)به اعتقاد صدر المتالهین ،وجود دارای مراتبی از شدت و ضعف است.
36-جهان شناسی هم افق وسازگاربا معرفت فلسفی ومصربر تفکر واندیشه،جهان شناسی .................است وفلسفه ی اسلامی ،فلسفه ای است که محتوای اصلی وستون فقرات ان را دیدگاه های ژرف ...............تشکیل می دهد.
1)توحیدی و مذهبی – بینش های فلسفی واستدلالی
2)تجربی عقلی – علمی وعقلی غیر قابل انکار
3)علمی تجربی – تجربه وازمایش و به دنبال ان ،استدلال
4)مبتنی بر وحی وسنت – کتاب وسنت نسبت به جهان هستی
37-کدام گزینه مبین ((ماورالطبیعه))و((مابعدالطبیعه))است؟
1) ماورالطبیعه و مابعدالطبیعه،علم به هستی ووجود است درحالت کلی
2) ماورالطبیعه و مابعدالطبیعه،علم به مرتبه ای از هستی ووجود است.
3) ماورالطبیعه علم به هستی و وجود است در حالت کلی – مابعدالطبیعه مرتبهای از هستی و وجود است.
4) ماورالطبیعه مرتبه ای از هستی و وجود است – مابعدالطبیعه علم به هستی و وجود است در حالت کلی
38-از دقت در ایه ی شریفه ی:((سنریهم ایاتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق ))به ارتباط تنگاتنگ ...............
که ماهیت .................دارند وانسان را به..................دعوت می کنند ،پی می بریم.
1)دین وفلسفه- فلسفی-تفکر                                         2)وحی وسنت-اعتقادی-تفکر  
 3)دین وفلسله-فلسفی-سیرافاقی وانفسی                          4)وحی وسنت – اعتقادی- سیر افاقی و انفسی
39-صدرالمتالهین در هنگام نوشتن تفسیر قران نخست کدام بخش از ایات را انتخاب و تفسیر نمود؟
1)ایات اول سوره ی علق                                     2)ایات اول سوره ی حدید 
 3)ایات سوره ی حمد و ایات سوره ی حدید             4)ایات سوره ی حمد و ایات اول سوره ی علق
40-از افلاطون نقل شده است که منحصرا با حیرت در برابر..............اغاز می شود.
1)اشتغالات روز مره   2) اهداف و مقاصد   3)مشکلات زندگی 4)هستی وموجود
41)متکلمان به چه دلیل (ماسوی)را حادث می دانند؟
1-نظریه ی حدوث وواجب الوجود                2-نظریه ی حدوث
3-وحدت واجب الوجود                             4-محدودیت (ماسوی ) به زمان
42)کدام عبارت درباره ی ملاک نیازمندی معلول به علت درست نیست؟ 
1-حکما معتقدنداگرنیازمندی معلول به علت به گذشته ی آن مربوط باشداین نیازمندی به علت عقلا قابل انفکاک از معلول است
2-حکما معتقدند باید خصوصیتی در خودشئ یافت که نشان دائمیت معلولیت آن باشد
3-به نظر حکما اتصاف موجود به حدوث یا قدیم به فعل فاعل واثرجاعل مرتبط است
4-به نظر حکما نظریه ی متکلمان درزمینه ی ملاک نیازمندی به علت قانع کننده نیست
43)کدام مورد ازمقدمات برهان اسد و اخصر(برهان فارابی)است؟
1-موجودات یا واجب الوجودند ویاامکان      2-شئ تا واجب نشود موجود نمی شود
3-تسلسل نامتناهی علل محال است             4-وجودمعلول مشروط به وجود علت است
44)(دور )میان علت و معلول چرا محال است؟  
1-مصادره به مطلوب                               2- اجتماع نقیضان
3-تسلسل                                              4-نفی مغایرت وجود وماهیت
45)درپرتو کدام اصل فلسفی نظام جهان انتظام می یابد و دراندیشه ی مابه صورت دستگاهی منظم و مرتب در می آید که هر جزءآن جایگاه به خصوصی دارد؟
1-اصل علیت-ترجیح بلا مرجح محال است                    2-اصل سنخیت- الواحدلا یصدرعنه الا الواحد                                         3-وجوب علی ومعلولی-الشئ مالم یجب لم یوجد            4 -وجوب مقدم بروجود-الشئ مالم یجب لم یوجد
46)برهان ابن سینا بر بطلان تسلسل علل برهان ........معروف است که نمط .........او ذکرشده ودرآن یک علت.........اثبات می شود.
1-وجوب وامکان - دوم کتاب اشارات- واجب الوجود                2-سینوی - چهارم کتاب اشارات – ممکن الوجود
3-وجوب و امکان –چهارم کتاب اشارات – واجب الوجود           4-سینوی – چهارم کتاب شفاء – واجب الوجود
47)کدام گزینه در مورد علت ناقصه صحیح است؟
1-فقط شرط لازم برای پیدایش معلول است                         2-فقط شرط کافی برای پیدایش معلول است
3-شرط لازم و کافی برای پیدایش معلول است                    4-نه شرط لازم است نه شرط کافی
48)کدامیک در تعریف (علت)صحیح است؟
1-علت آن چیزی است که شئ دیگری باآن رابطه ی بعداز وجود داشته داشته باشد
2-علت آن چیزی است که در وجود خود نیازمند به چیز دیگرباشد
3-علت آن چیزی است که تمام هستی و واقعیت معلول دررابطه باآن محقق شود
4-علت آن چیزی است که با معلول مرتبط است
 49)این سخن که(موصوف بودن موجود به این که بعداز عدم ونیستی به فعل فاعل و اثر جاعل و علت ربطی ندارد)از....... بوده که موید نظریه ی........ ورد نظریه ........در بحث ملاک نیاز مندی معلول به علت است؟
1- ابن سینا – حدوثی متکلمان – امکان ذاتی فلاسفه            2-فارابی – حدوثی متکلمان – امکان ذاتی فلاسفه
3-ابن سینا – امکان ذاتی فلاسفه – حدوثی متکلمان               4-فارابی – امکان ذاتی فلاسفه – حدوثی متکلمان
50)محکم ترین وکوتاه ترین دلیل در نفی تسلسل از........ است که درآن ازاصل...... استفاده شده است؟
1-فارابی – وجوب وامکان                   2-ابن سینا – وجوب وامکان
3-فارابی – تقدم علت بر معلول              4-ابن سینا- تقدم علت برمعلول
51)دانشی که درباره ی موجود ازآن حیث که موجود است بحث می کند کدام دانش است و کهن ترین مسئله ی آن چه مسئله ای است؟
1-کلام – علت ومعلول                2-فلسفه – حادث وقدیم         3-فلسفه – علت و معلول                4-کلام – حادث و قدیم
52)ازنظر متکلمان اسلامی ملاک نیاز معلول به علت ........ است که این نظریه به نظریه ی........ معروف بوده وبر این اساس .......قدیم است و ..........حادث.
1-حادث بودن – حدوث – خداوند وماوراء الطبیعت – طبیعت  
2- ممکن الوجود بودن – امکان ذاتی – خداوندوماوراء الطبیعت- طبیعت
3-ممکن الوجود بودن – امکان ذاتی – خداوند – جهان
4-حادث بودن – حدوث – خداوند – جهان
53)قاعده ی (ترجیح بلا مرجح است)تعبیر دیگری از ....... است وقاعده ی الواحد تعبیر دیگری از ........ است که هر یک به ترتیب وجود........و......... در جهان هستی را ضروری می نماید.
1-علیت – سنخیت – عامل درونی – نظم و هماهنگی                    2- علیت – وجوب – ضرورت – نظم وهماهنگی
3- سنخیت – وجوب – نظم و هماهنگی – ضرورت                      4- علیت – سنخیت – عامل بیرونی – نظم و هماهنگی
54)کدام علت است که ضرورت بخش وجود معلول است و خاصیت آن چیست؟
1-علت تامه – شرط لازم برای وجود معلول است                       2-علت ناقصه – شرط لازم برای وجود معلول است
3-علت تامه – شرط لازم و کافی برای تحقق معلول است             4-علت ناقصه – شرط کافی برای تحقق معلول است
55)ارتباط و پیوستگی موجودات جهان ونظام معین هستی به ترتیب از کدام یک از اصول زیر نتیجه گیری می شود؟
1- ضرورت- سنخیت                                           2-علیت – سنخیت
3- سنخیت – علیت                                              4-سنخیت – ضرورت
56)جمله ی (علل معین را معلول های معینی است)بیانگر چه اصلی است؟
1-امتناع تسلسل              2-سنخیت علت و معلول                       3-علت غایی                           4-علیت
57)برای انسانی که داری استعداد فکر کردن است مهمترین عاملی که اورا در مجرای تفکر می اندازدادراک کدام اصل فلسفی است؟
1- امکان و وجوب                2-حادث و قدیم                            3-علت و معلول                        4-وحدت و کثرت
58)آیه ی شریفه ی(فلن تجد لسنت الله تبدیلا ولن تجد لسنت الله تحویلا.)با توجه به معنای (سنت) بیش ازهرچیز موید کدام اصل فلسفی است؟
1-سنخیت               2-علیت                               3-ضرورت                               4-واقعیت
59)کدام اصل یا قاعده ی عقلی از مبانی
نویسنده: فاطمه صادقي ׀ تاریخ: سه شنبه 14 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , fatemehsadeghi.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com