مقالات و مطالب علمی و فلسفی

فاطمه صادقی

 

 
 
 1-سبک افلاطون درمباحث فلسفی کدام است وآن را ازچه کسی آموخته است؟
1)خطابی –سقراط                  2)خطابی-طالس                  3)دیالکتیک-طالس               4)دیالکتیک-سقراط
2-کدام یک از گزینه های زیر بیانگر نظر پروتاگوراس درباره (شناخت حقیقی)است؟
1)شناخت حقیقی همان شناخت حسی است وحقیقت امری مطلق است.
2)شناخت حقیقی همان شناخت عقلی است وحقیقت امری نسبی است.
3)شناخت حقیقی همان شناخت حسی است وحقیقت امری نسبی است.
4)شناخت حقیقی همان شناخت عقلی است وحقیقت امری مطلق است.
3-ازدید پروتاگوراس مقیاس(هستی آن جه هست ونیستی آن چه نیست)چه چیزی است؟
1)خداوند              2)اخلاق                3)مابعدالطبیعه                   4)انسان
4-اگرشناخت حقیقی طبق نظر پروتاگوراس ،شناخت حسی بدانیم،کدام نتیجه بر آن مترتب نخواهد بود؟
1)هیچ انسانی نمی تواند عاقل تر از انسان دیگر باشد.
2)تعلیم حقیقت ودرقبال آن مزددریافت کردن کار غلطی می شود.
3)همه بحث ها و کاوش های علمی وفلسفی بی معنا می گردد.
4)دیگران بهترین داور برای احساس هایی که فرد به دست می آورد می شوند.
5-به نظر افلاطون انسان به چه وسیله ای می تواند به معرفت حقیقی دست یابد؟
1)با تعریف ثابت ازهرچیز                                  2)با بکارگیری روش درست در اندیشیدن
3)به وسیله منطق ارسطویی                               4)با بکارگیری ادراک حسی
6-از نظر افلاطون کدام ویژگی حواس باعث می شودتا نتوانیم ازطریق آن به یقین دست پیدا کنیم؟
1)تعلق داشتن به امورپایدار                              2)خطا پذیری وناپایداری ادراک حسی
3)کلی بودن شناخت ازطریق حواس                    4)ثبات و دوام ادراک حسی
7-نظریه ی(مثل)افلاطون راه حلی برای رسیدن به چیست؟
1)شناسایی یقینی ومعرفت حقیقی                         2)کشف نارسایی حواس برای رسیدن به شنات یقینی
3)مبدا مثل یا مثال نیک                                        4)شناخت کلی از عالم طبیعت ماوراء طبیعت
8-به عقیده افلاطون،برای بدست آوردن معرفت حقیقی از چه ابزاری باید مدد جست؟
1)تجربه               2)حواس                  3)عقل                  4)تزکیه ی نفس
9-به نظر افلاطون کدام ادراک است که می توان ساخت آن را ازهرگونه خطایی پاک کرد؟
1)ادراک عقلانی            2)ادراک خیالی            3)ادراک حسی              4)ادراک تجربی
10-به عقیده افلاطون انسان با چه وسیله ای می تواندحقایق عالم مثل را ادراک کند؟
1)شهود حسی              2)حس و تجربه                 3)شهود عقلانی                 4)وهم وخیال
11-افلاطون موجودات جهان ماوراء طبیعت را چه می نامدو نسبت میان موجودات ماوراء طبیعت وموجودات جهان مادی را با چه تغییری بیان می کند؟
1)مثال-روح وجسم              2)عقول-روح وجسم            3)عقول-اصل وبدل          4)مثال-اصل وبدل
12-به نظر افلاطون حس وتجربه چه چیزی را ادراک می کنند؟
1)مفاهیم کلی      2)سایه های مثل درجهان طبیعت     3)عالم ماوراء الطبیعه       4)مفاهیم متعلق به امورپایدار
 
13-بیت زیرازکدام فیلسوف ودرباره ی چه موضوعی است؟
(چرخ با این اختران نغزوخوش وزیباستی                   صورتی در زیر داردآن چه دربالاستی)
1)میرفندرسکی-مثل            2)ملا صدرا               3)ملاصدرا-مثل            4)میرفندرسکی-علل اربعه
 
14-درکدام دو کتاب افلاطون مخاطب سقراط به ترتیب(تئتتوس)و(گلاوکن)است؟
1)تئتتوس-جمهوری           2)جمهوری-گرگیاس            3)جمهوری-تئتئوس        4)تئتتوس-گرگیاس
 
15-افلاطون در کتاب(جمهوری)به کمک (تمثیل غار)قصد نمایان ساختن چگونگی تاثیر چه امری را درطبیعت انسان دارد؟
1)عقل                2)معرفت                  3)تربیت                 4)تجربه
 
16-افلاطون در تمثیل غار،(زندان غار)و(پرتو آتشی که به درون غار می آید)را به ترتیب به چه چیزهایی تطبیق می کند؟
1)روی خورشید-عالم مثل                           2)عالم مثل-مثال خیر
3)ال خیر-عالم محسوسات                           4)عالم محسوسات-نیروی خورشید
17-افلاطون در تمثیل غار،(اشیاء بیرون وانسان های درحال رفت وآمد)و(خارج شدن آدمی از غار وتماشای اشیاء گوناگون در روی زمین)را به ترتیب به چه چیزهایی تطبیق می کند؟
1)عالم محسوسات-نیروی خورشید                   2)نیروی خورشید-عالم مثل
3)عالم مثل-سیر وصعود روح به عالم شناسایی      4)سیر وصعودروح به عالم شناسایی-عالم محسوسات
18-به عقیده افلاطون آن چه انسان در عالم معرفت حقیقی درپایان سیر وسلوک وپس از تحمل رنج های طاقت فرسا در می یابدچیست؟
1)سایه های اشیاء            2)مثال نیک             3)شهود حسی                4)شناخت جزئی اشیاء
19-عقیده افلاطون مبنی بر عدم ثبات وپایداری در عالم محسوسات تحت تاثیر وپیرو عقیده کدام فیلسوف است؟
1)تئتتوس                 2)پارمنیدس               3)هراکلیتوس             4)زنون
20-نام قهرمان داستان های فلسفی افلاطون چیست؟
1)امیدکلس            2)هراکلیتوس              3)سقراط                4)ارسطو
21-افلاطون در کدام رساله به تفصیل آراء نادرست درباره ی شناخت ومعرفت را پیش می کشدومورد انتقاد قرار می دهد؟
1)تئتتوس               2)جمهوری                 3)پارمنیدس               4)مهمانی
22-کتاب جمهوری مربوط به کدام فیلسوف است وبیشتر درباره کدام موضوع سخن گفته است؟
1)ارسطو-هستی شناسی          2)افلاطون-شناسایی          3)سقراط-شناسایی          4)سقراط-جامعه شناسی
23-افلاطون درکدام رساله به بیان آراء خود درباره (شرایط شناسایی حقیقی) می پردازد؟
1)جمهوری         2)تئتتوس             3)مهمانی           4)پروتاگوراس
24-کتاب (تئتتوس)درباره ی چیست؟
1)سیاست                    2)عدالت                    3)شناسایی                      4)بقای نفس
25-سوفسطاییان با تکیه بر چه نوع ادراکی حقیقت را امری نسبی می پنداشتند؟
1)شهودی             2)عقلی                3)حسی                 4)برهانی
26-افلاطون درکدام کتاب نظر سوفیست ها را که تکیه برادراک حسی حقیقت را امری نسبی می پنداشتندرد می کند؟
1)جمهوری           2)قوانین              3)تئتتوس                4)تیمایوس
27-ازعبارت(آدمی مقیاس همه چیز است.مقیاس هستی آن چه است واین که چگونه است ومقیاس نیستی آن چه نیست وچگونه نیست.)کدام مطلب استفاده می شود؟
1)حقیقت امری نسبی است.                                  2)حقیقت امری مطلق است.
3)ادراک عقلی معیار واقعیت است.                           4)ملاک شناسایی رسیدن به مثال است.
28-نتیجه ای که افلاطون اززبان سقراط درگفت وگو با تئتتوس درباره شناخت به دست می آوردکدام است؟
1)اعتقاد به اینکه تنها معیار شناسایی حقیقی عقل است ،بی پایه است.
2)اعتقاد به اینکه شناسایی حسی یقین آور است،بی پایه است.
3)معیاربودن انسان در تمام امور باطل است.
4)معیاربودن عقل انسان درتمام امور باطل است.
29-ازدیدگاه افلاطون دو ویژگی (معرفت حقیقی)برای اینکه به حصول یقین بیانجامدکدام است؟
1)خطاناپذیربودن-به امور پایدار تعلق داشتن            2)محسوس بودن-ازاصول تجربه بهره گرفتن
3)محسوس بودن-به امور پایدار تعلق داشتن              4)خطا ناپذیربودن-ازاصول تجربه بهره گرفتن
30-ازنظرافلاطون ویژگی اول (معرفت حقیقی)کدام است؟
1)تعلق داشتن به امور پایدار          2)خطاناپذیری         3)مدلل بودن              4)کلی بودن
31-به نظر افلاطون کدام ویژگی ضامن صحت ودرستی معرفت حقیقی است؟
1)به امور پایدار تعلق داشتن          2)تجربی بودن             3)حسی بودن             4)خطا ناپذیربودن
32-افلاطون(خطا ناپذیربودن)یک معرفت را ضامن چه امری می داند؟
1)دوام وثبات               2)کلیت              3)صحت ودرستی            4)دقیق وتجربی بودن
33-مشخصه دوم (معرفت حقیقی)به نظر افلاطون کدام است؟
1)شهودی بودن              2)خطاناپذیربودن             3)استدلالی بودن         4)تعلق داشتن به امور پایدار
34-عبارت معروف(شما نمی توانیددوبار در یک رودخانه گام نهید،زیرا آب های تازه است که همواره جریان دارد وبرشما می گذرد)از چه کسی است؟
1)پارمنیدس              2)اقلیدس              3)ارسطو               4)هراکلیتوس
35-کدام عبارت بیانگرنظریه ی(مثل افلاطونی)است؟
1)آن چه دراین جهان است،اصل وحقیقتش در جهان دیگر است.
2)آن چه دراین جهان است،فقط سایه است واصلی ندارد.
3)افراد این جهان اصلی دارندکه درون غاری،درتاریکی زندگی می کنند.
4)افراد این جهان به منزله حقایقی هستند که سایه ی آنها درجهان دیگری است.
 
36-نظریه ی (مثل)به منظور تامین کدام ویژگی(معرفت حقیقی)وبه وسیله چه کسی ارائه شده است؟
1)تعلق داشتن به امور پایدار-سقراط                   2)تعلق داشتن به امور پایدار-افلاطون
3)تبیین عقلانی-سقراط                                  4)خطا ناپذیربودن-افلاطون
37-از دیدگاه افلاطون (خطا ناپذیری معرفت حقیقی)ونیز(دوام وثبات آن)به ترتیب به وسیله کدام مورد تامین می شود؟
1)حس-عقل              2)حس-مثل                 3)مثل-عقل                4)عقل-مثل
38-درفلسفه افلاطون (مرجع تصورات کلی)درکجا قراردارند؟
1)عالم طبیعت             2)عالم مثل              3)عالم ذهن              4)عالم خیال
39-به نظر افلاطون،الفاظ وتصورات کلی مانند انسان،عدالت،زیبایی،و....به کدام مورد دلالت می کنند وراه ادراک آنها کدام است؟
1)موجودات عقلی درعالم ماده-حواس سالم                   2)موجودات عقلی درعالم ماده-سیرعقلانی
3)موجودات حقیقی درعالم مثل-حواس سالم                 4)موجودات حقیقی درعالم مثل-سیرعقلانی
40-کدام یک از شخصیت های زیر جزء طرفداران نظریه مثل دردوره ی صفوی می باشد؟
1)فارابی                   2)رازی                   3)میرفندرسکی                    4)خواجه نصیر طوسی
41-بیت زیر بیانگرنظر کدام فیلسوف درباره ی (مثل)است؟
(صورت زیرین اگر با نردبان معرفت                          بررود بالا همی با اصل خودیکتاستی)
1)شیخ اشراق                  2)صدرالمتالهین               3)میرداماد                  4)میرفندرسکی
42-افلاطون درکدام کتاب وبرای چه منظوری (تمثیل غار)را مطرح کرده است؟
1)تئتتوس-سیرعقلانی به سوی معرفت حقیقی              2)تئتتوس-سیر حسی برای شناسایی مثل جزئی
3)جمهوری-سیر حسی برای شناسایی مثل جزئی          4)جمهوری-سیر عقلانی به سوی معرفت حقیقی
43-(مثال نیک با خیر یا زیبا)تعبیر افلاطون ازکدام موجود است؟
1)انسان کامل         2)پیک ایزدی                  3)خداوند متعال              4)عقل فعال
44-افلاطون سیر عقلانی به سوی معرفت حقیقی یا شناسایی مثل را به کمک تمثیل غار در کدام کتاب بیان داشته است؟
1)تئتتوس               2)جمهوری                     3)مهمانی                     4)فیدون
45-تعریف «علم به احوال موجود از آن جهت که موجود است» ناظر به کدام بخش یا معنای فلسفه است؟
1)عملی                2) مابعد الطبیعه           3) ماوراء الطبیعه                   4) نظری
46- بحث «وجود و ماهیت» از مباحث کدام دانش است؟
1)منطق                  2) فلسفه ی اولی              3) روان شناسی            4) فلسفه ی عملی
47- بحث «وحدت و کثرت» از مباحث کدام دانش است؟
1) فلسفه ی عملی          2) فلسفه ی سفلی       3) فلسفه ی اولی           4) فلسفه ی وسطی
48- کدام یک از موارد ، جزء مباحث «مابعد الطبیعه» نمی باشد؟
1) علت و معلول          2) وجود و ماهیت      3) ملائکه و مجردات       4) وحدت و کثرت
49- حقیقی ترین و اصلی ترین مبنایی که همه ی خصوصیات اشیاء و پدیده ها به آن باز می گردد کدام است؟
1) علت                      2) ماهیت                  3) وجود               4) واجب
50- «فلسفه ی اولی» در واقع شناسایی احکام کدام مورد است؟
1) حقیقت هستی 2) علت و معلول             3) مطلق وجود            4) ماوراء الطبیعه
51- کدام دانش ، شناخت احکام «مطلق وجود» است؟
1) فلسفه ی سفلی          2) منطق           3) فلسفه ی اولی           4) فلسفه ی وسطی
52- بارزترین و مهمترین مصداق فلسفه کدام است؟
1) هستی شناسی          2) شناخت شناسی         3) انسان شناسی           4) فلسفه ی وسطی
53- مهترین مصداق فلسفه به معنای «تبیین عقلانی واقعیات» کدام است؟
1)مابعد الطبیعه که همانا شناخت احکام مطلق وجود است.
2) مابعد الطبیعه که همانا شناخت احکام وجود مطلق است.
3) ماوراء الطبیعه که همانا شناخت احکام وجود مطلق است.
4) ماوراء الطبیعه که همانا شناخت احکام مطلق وجود است.
54 – کدام دانش «سراسر هستی» را عرصه ی مطالعه ی خود قرار می دهد؟
1) فلسفه ی اولی             2) فلسفه ی وسطی              3) فلسفه ی سفلی             4) منطق
55- کدام دانش به تبیین عقلانی احکام هستی می پردازد؟
1) کلام                           2) فلسفه ی وسطی                3) منطق                        4) فلسفه ی اولی   
56- تمیز و تشخیص اشیاء از یکدیگر و فهم شباهت و همانندی بین پدیده ها ، به ترتیب ، برخاسته از ..............و............... موجود در هستی است که بررسی آن به عهده ی ............. می باش
57-وجه ممیز موجودات از یکدیگر .............. است ، و مهمترین مصداق مبانی فلسفه ی اولی ...... است وکوشش مبتنی بر شناخت علت باطنی پدیده ها ...... نام دارد.
1)وجود – ماهیت – معرفت                 2) ماهیت – وجود – معرفت       
 3) وجود – ماهیت – فلسفه                 4 ) ماهیت – وجود – فلسفه
58- شناخت احکام مطلق وجود به عهده ی چیست و آنگاه که سخن از حقیقت ذهن آدمی و قواعد آن در شناخت عالم خارج به میان می آید چه رابطه ای حاکم شده است؟
1)مابعهد الطبیعه- فلسفه و علوم انسانی                 2) مابعد الطبیعه – فلسفه و روان شناسی
3) فلسفه و راون شناسی- فلسفه ی علوم انسانی      4) فلسفه و علوم انسانی – فلسفه و روان شناسی
59- طرح بحث کثرت و وحدت در مسائل فلسفه ی اولی به ترتیب به فهم چه چیزهایی می انجامد و پاسخ به سوال آیا هستی ثابت است یا متغییر ؟ به عهده ی چیست؟
1)همانند پدیده ها – تمیز اشیا- مکانیک                   2) همانندی پدیده ها – تمیز اشیا- فلسفه
3) تمیز اشیا- همانندی پدیده ها – مکانیک              4) تمیز اشیا – همانندی پدیده ها – فلسفه
60- حقیقی ترین و اصلی ترین مبانی که همه ی خصوصیات اشیا و پدیده ها به آن باز می گردداست و بارزترین مصداق ....... فلسفه است.
1)ماهیت-ماوراءالطبیعه       2) هستی – ماوراء الطبیعه 
3) هستی – مابعد اطبیعه   4) ماهیت – مابعد الطبیعه
61- سوال از چیستی و چرایی چگونه سوالی است و محافظ ستون های تناور خیمه ی دانش بشری چیست؟
1)فلسفی – تحقیق    2) فلسفی – فلسفه    3) علمی – فلسفه   4) علمی -تحقیق
62- تمییز و تشخیص اشیاء از یکدیگر و فهم شباهت و همانندی بین پدیده ها به ترتیب برخاسته از........ و ........
موجود در هستی است که بررسی آن به عهده ی ............ می باشد .
1)وحدت- کثرت – فلسفه                                                    2) ماهیت – وجود – فلسفه     
 3) وجود – ماهیت – مابعهد الطبیعه                                      4) کثرت – وحدت – ما بعد الطبیعه
63- مهمترین مصداق فلسفه به معنای تبیین عقلانی واقعیات کدام است ؟
1)مابعد الطبیعه که همانا شناخت احکام مطلق وجود است
2) ما بعد الطبیعه که همانا شناخت احکام وجود مطلق است
3) ما وراء الطبیعه که همانا شناخت احکام وجود مطلق است
4) ماوراء الطبیعه که همانا شناخت احکام مطلق وجود است
64- علم به احوال موجودات از جهت وجود داشتن با قطع نظر از چه چیز بودن تعریف کدام معرفت است ؟
1)فسفه نظری                  2) مابعد الطبیعه       3) ماوراء الطبیعه            4) مطلق وجود
65- با توجه به اینکه ما بعد الطبیعه دانش است نه عالم کدام مورد از مباحث مابعد الطبیعه است ؟
1)علت و معلول         2) وجود ماهیت       3) ملائکه و مجردات          4) وحدت و کثرت 
66- فلسفه اولی در واقع شناسایی احکام کدام مورد است ؟
1)حقیقت هستی              2) علت و معلول             3) مطلق وجود       4) ماوراء الطبیعه
67- چرا در فلسفه نمی توان گفت هستی سرد است یا گرم ، سفید است یا سیاه؟ زیرا ....
1)در فلسفه از هستی های نا مقدور بحث می شود نه از مقدور
2) موضوع فلسفه مطلق وجود است نه هستی های مقید
3) مسائل فلسفه عوارض ذاتی موضوع آن است
4)میان موضوع و مساله رابطه علّی و معلولی است
68- با توجه به اینکه موضوع فلسفه (موجود بهاهو موجود) است کدام مسئله فلسفی نیست؟
1)هستی یا جواهر است یا عرض                            2) هستی یا علت است یا معلول
3) هستی یا مساوی است یا نا مساوی                       4) هستی یا واحد است یا کثیر
69- چه کسی ریشه همه نمود ها را در اصل «بودن وجود » جستجو می کند ؟
1) روان شناس                2) جامعه شناس             3) فیلسوف                   4) ریاضیدان
70- با توجه به تعریف فلسفه کدام مسئله فلسفی است؟
نویسنده: فاطمه صادقي ׀ تاریخ: یک شنبه 3 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , fatemehsadeghi.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com